ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

חברת הביטוח דחתה את תביעתכם – לא בטוח שבצדק

המציאות בימנו רוויה סיכונים, שעלולים להתממש ללא התראה ולהשאיר אותנו בסיטואציה לא קלה, כנגד אותם סיכונים אנו רוכשים פוליסות ביטוח לדירה, לרכב או לגופנו, מתוך תקווה שמידה ואכן אותו סיכון יתממש תעמוד לנו פוליסת הביטוח שרכשו שתסייע בזמנים הקשים. אולם, בלא מעט מן המקרים אנו מגלים שברגע האמת חברת הביטוח מתנערת ומסרבת לשלם את כספי הפוליסה בטענה שלא עמדנו באחד מן התנאים המוקדמים בה ולפיכך היא כלל לא נכנסה לתוקף. אם כן, לא עוד.

אין דבר כזה תנאי מוקדם בביטוח

לאחרונה, קבע בית המשפט העליון כי הקביעה של חברות הביטוח לפיה אי עמידה בתנאי מיגון מבטלת לחלוטין את פוליסת הביטוח, מנוגדת לתכליתו הצרכני של חוק חוזה הביטוח. במילים אחרות, בית המשפט העליון קבע כי תנאים מוקדמים בביטוח אינם חוקיים.

עד היום, נהגו חברות הביטוח לדחות את תביעות מבוטחים שלא עמדו באחד או יותר מתנאי הפוליסה בטענה כי התנאי מהווה "תנאי מוקדם" לכיסוי. ומשום שהמבוטח לא קיים את דרישות התנאי הביטוח בטל מעיקרו.

כך לדוגמה, בפוליסות לביטוח רכוש דורשות חברות הביטוח להתקין אמצעי מיגון שונים, כגון אזעקה, חיבור למוקד שמירה, כספת לתכשיטים וכדומה. במידה והמבוטח לא עמד באחד מהתנאים שנקבעו, נהגו חברות הביטוח לדחות את הכיסוי הביטוחי בטענה כי עקב הפרת התנאי הביטוח כלל לא נכנס לתוקף ובטל מעיקרו. עד לאחרונה, בתי המשפט היו חלוקים באשר לתוקפן של תנאים מוקדמים בחוזה ביטוח אולם לאחרונה טענה זו נדחתה על ידי שופטי העליון שקבעו שאין דבר כזה תנאי מוקדם.

מדוע קביעת העליון כי אין יותר תנאים מוקדמים כל כך משמעותית לנו המבוטחים? זאת משום שחוק חוזה הביטוח קובע בין היתר כי במצב של הפרת תנאי מיגון הנועד להקל על הסיכון של חברת הביטוח, זכאי המבוטח לקבל את כספי הפוליסה. זאת אם קיימות פוליסה יקרה יותר שלא דורשת את קיומו של התנאי שהופר. האפשרות היחידה שנותרה לחברת הביטוח לדחות לחלוטין את המבוטח במרה של הפרת אחד מן התנאים היא להוכיח כי אף חברת ביטוח לא תסכים לבטח את המבוטח ללא התנאי שהופר, לא משנה כמה יקרה תהייה הפוליסה.

אם עד היום הדעות היו חלוקות בעניין תנאי מוקדם בחוזה ביטוח, מה שאפשר לבתי המשפט לקבל את טענת ביטול הפוליסה מיסודה. הרי שכעת ולפי קביעת העליון לאי החוקיות שתנאי מוקדם בביטוח פוליסת הביטוח שרירה וקיימת גם אם התנאי הופר, ולמעשה קלה הדרך של בתי המשפט ליישם את תכליתם של אותם הסעיפים שבאים להגן על המבוטח.

כלי נוסף לארגז הכלים החשוב של המבוטח

ביטול התנאים המוקדמים בביטוח הם הכלי האחרון שנועד לעזור למבוטחים מול חברות הביטוח החזקות אולם הוא לא היחיד, גם לפניו היו בארגז הכלים של המבוטחים כלים חשובים שיכולים לסייע למבוטח בשעה שחברת הביטוח בוחרת להתנער בחובותיה דווקא בזמנים הקשים.

כך למשל חברת הביטוח מחויבת להסביר למבוטח בצורה ברורה מהם התנאים אותם היא דורשת, עוד בטרם עשיית חוזה הביטוח, ולוודא כי המבוטח אכן הבין את התנאים ומשמעותם. עם רכישת הפוליסה, מחויבת חברת הביטוח להעביר למבוטח את הפוליסה והתנאים הכללים.

הסייגים אגב אשר מגבילים את אחריות חברת הביטוח חייבים להיות מודגשים, ברורים, ומסומנים באופן שונה ובולט.

אלו הן רק דוגמאות ספורות, חוזה הביטוח הינו חוק צרכני, אשר בא להגן על המבוטח החלש אל מול חברות הביטוח החזקות וככזה הוא מספק כלים חשובים ויעילים בהתמודדותו של המבוטח מול חברות הביטוח בשעת הצורך. פסיקת העליון שקבעה כי תנאים מוקדמים אינם חוקיים הביטוח מאפשרת למבוטחים להשתמש באותן הגנות שמספק החוק החשוב הזה.

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר